Deze gids bundelt de praktijkervaring die opgebouwd werd tijdens het CIMAT project omtrent elektrificatie voor autonome agro-voertuigen.
Prototype 1
Ontwerp Octinion
- Gewicht: 500 kg
- Aandrijfmotoren: 4 x 400 W (1.3 Nm) met 1:50 reductie
- Stuurmotoren: 440 W (1.4 Nm) met 1:36 reductie
- U-vormig start frame om implements tussen de machine te kunnen hangen. Dit komt controle, nauwkeurigheid en stabiliteit ten goede.
Foto: het eerste prototype dat in het CIMAT project gebruikt werd
Met dit eerste prototype werden testen uitgevoerd in semi-praktijkomgeving en daarbij kwamen direct verschillende problemen aan het licht. Het aandrijfkoppel van 65 Nm per wiel was onvoldoende, zelfs voor voortbeweging zonder extra gewicht of trekkracht van een implement. Bij een overschrijding van het maximum koppel gedurende een korte tijd gingen de motorendrives in veiligheid. Dit probleem trad al op bij het rijden op de aanhangwagen (piekbelasting) maar ook tijdens het rijden op een effen ondergrond zoals een vrij effen grasland of akkerland. De enige oplossing was een volledige reset van de drives. Deze manuele handeling vergde heel wat tijd omdat het volledige systeem gereboot moest worden.
Vermoedelijk werd de rolweerstand onvoldoende groot ingeschat bij de dimensionering van de aandrijfmotoren en de reductoren. Doordat het frame volledig star opgebouwd werd waardoor de elektrische aandrijving per wiel zo piekkoppels ontvangt bij het rijden over een onefen oppervlak. Ook bleken de stuurmotoren sterk onder gedimensioneerd (50 Nm koppel per motor), waardoor het platform zelfs op een gladde ondergrond problemen had om de wielen te draaien. Naast het wegvallen van de functionaliteit werkten hierdoor ongewone krachten in op het platform (bv. het ene wiel dat in verkeerde hoek staat werkt de andere tegen). Het U-vormig frame zorgt ervoor dat er niet tussen de wielen gewerkt kan worden, en vele bestaande werktuigen niet gekoppeld kunnen worden.
Lessons learned:
- Zorg voor een voldoende grote dimensionering van zowel de aandrijf- als de stuurmotoren bij het ontwerp van de robot.
Prototype 2
Voor het tweede prototype werd een volledig nieuw ontwerp uitgewerkt:
- Gewicht: 1500 kg
- Aandrijfmotoren: 4 x 5500 W (17.5 Nm) met 1:40 reductie
- Stuurmotoren: 400 W
- Batterij capaciteit: 4 x 5 kWh
Foto: het volledig nieuwe prototype werd door de CIMAT partners ontworpen, met input van de landbouwers en enkele machinebouwers in een co-creatief traject
Vormgeving
De vormgeving van het nieuwe prototype werd gebaseerd op het frame van een werktuigendrager.
Foto: enkele types werktuigendrager die als inspiratie dienden voor de vormgeving van het nieuwe prototype.
Enkele belangrijke eigenschappen werden bepaald op basis van de vragen van de eindgebruikers:
- Instelbare spoorbreedte: 1.2 m tot 1.8 m
- Bodemvrijheid: 0.5 m
- Lengte: 1.5 m ongeveer
- 3 driepuntshefinrichtingen
- Wieldiameter van 0.7 m
- Vierwielaandrijving met wielhubmotoren
- Vierwielsturing met lineaire actuatoren
Al snel werden eerste schetsen gemaakt waarbij ook meteen een eerste inschatting van de benodigde elektronica voorzien werd: de voorkant van de robot werd ook pendelend opgehangen, zodat de wielen contact blijven houden met de ondergrond op oneffen ondergrond. Dit komt de tractie en de nauwkeurigheid ten goede en zal het voorkomen van piekkoppels reduceren.
Een volgende stap in het ontwerp betrof de selectie van elektrische componenten. Dimensionering van de componenten is uitdagend omdat de parameters moeilijk in te schatten zijn.
Voor de aandrijfmotor werd een type van Heinzmann geselecteerd:
En voor de stuurmotor kozen we voor een LINAK LA36 160 B (24V) gear G:
Tijdens de concreatiesessies met potentiële eingebruikers werd voornamelijk op onkruidbeheersing gefocust. Mede om die reden werd ook geen PTO (power take off) voorzien. Ook omdat PTO voor een 48V circuit te laag in vermogen zou zijn.
Omdat we ook standaard machines aan de robot willen kunnen koppelen, moeten er standaard hefinrichtingen voorzien worden. We kozen voor drie driepuntshefinrichtingen van categorie I, die vooraan, achteraan in in het midden van het prototype geplaatst werden. Om de heffen te bedienen werd een hydraulische eenheid toegevoegd die met een aparte 24V loodzuur batterij gevoed werd en via de robot PLC elektro-mechanisch bediend werd.
Lessons learned:
- Tractiekoppel ruim voldoende, zelfs voor aanaardtoepassingen
- Stuurmotoren goed gedimensioneerd
- Batterijen trokken ongelijk leeg, ondanks 4x4 aandrijving. Dit leidt tot onderbenutting van de aanwezige capaciteit
- Loodzuurbatterij voor de hydraulica trekt te snel leeg
- 4 Lithium-ion batterijen en 1 loodzuurbatterij apart opladen is veel werk.
- Door de horizontale ligger als tussenframe is er onvoldoende ruimte voor implements in de middelste hefinrichting
- Categori I hefinrichting is onvoldoende qua hefvermogen. Voor veel implements is Categorie II nodig
- Dwars rijden om implements in middelste hefinrichting te koppelen zeer handig (software was in deze fase wel nog niet voorzien)
Finaal prototype
Voor het finale prototype werden vooral de pijnpunten van het tweede prototype aangepakt:
- De centrale middenkoker werd opgehoogd.
- De centrale driepuntshefinrichting werd verzwaard naar een categorie II hefinrichting.
- De hydraulische unit werd vervangen door een snelheidgeregelde en efficiëntere pompmotor, gekoppeld aan het bestaande accupakket van 48V.
- Het koppelen van de verschillende batterijen op een vermogensbus en het voorzien van mogelijkheid tot capaciteitsuitbreiding wat ook de autonomie van het platform ten goede komt.
- Aanpassingen aan de software, bijvoorbeeld om ook te sturen tijdens het dwarsrijden voor eenvoudigere koppeling van implements.
- Ook de user interface voor instellingen van de robot en real time parameters te visualiseren en aan te passen tijdens het rijden werd uitgewerkt en geïmplementeerd.
Via de onderstaande interactieve tekening kan je meer technische details vinden over verschillende onderdelen van het prototype. Klik een onderdeel aan op de tekening voor technische details.
In dit deel beschrijven we onze ervaringen bij de veldtesten, de validatieproeven en de feedback van de telers.
Chronologische opeenvolging van veldtesten:
Veldtesten
Datum: 20/06/2021 Doel:
Testresultaten/bemerkingen: Fijnregelen, bijwerken elektronica en programmatie | |
Datum: 22/06/2021 Doel:
Testresultaten/bemerkingen:
| |
Datum: 07/07/2021 Doel:
Testresultaten/bemerkingen:
| |
Datum: 05/08/2021 Doel:
Testresultaten/bemerkingen:
| |
Datum: 23/09/2021 Doel:
Testresultaten/bemerkingen:
| |
Datum: 03/11/2021 Doel:
Testresultaten/bemerkingen:
|
Validatieproeven
Datum: 30/06/2022 Locatie en teelt: Londerzeel- witloof Doel:
Testresultaten/bemerkingen:
| |
Datum: 01/07/2022 Locatie en teelt: Opwijk- witloof Doel:
Testresultaten/bemerkingen:
| |
Datum: 06/07/2021 Locatie en teelt: Beitem - bio wortelen Doel:
Testresultaten/bemerkingen:
| |
Datum: 15/07/2021 Locatie en teelt: Bornem - bio prei Doel:
Testresultaten/bemerkingen:
|